Eltévedve a jó és a rossz kertjében.

2016-03-17 Nagy Senki

2016/03/17. - írta: Kárász

XXIV. Nagy Senki

Teljes habitusa egyezik Nargilével, csak kopasz és szerzetesi ruhát hord általában. És nem kell neki szemüveg. Ha püspöki ornátusban kell megjelennie, akkor ragyogó látványt nyújt. Ha harcol, akkor a szerzetesi ruhára veszi a páncélt.

Kopasz (mivel szerzetes), smaragd szemű férfiember. 195 cm magas, 100 kg súlyú, 35 éves.

Büszke, némelyekkel pökhendi. Nagyon okos, jó a memóriája (mint Nargilének). Feladatának végrehajtásában következetes, maximalista. Szangvinikus, atlétikus a régi karakterleírás szerint. Szép mély hangja van, aminek hasznát veszi liturgiavezetés és kóruséneklés során. Tiszta, ápolt, edzett.

Apát a Kis Téli Zöld kolostorban. A kolostor Földanya tiszteletét szolgálja. Az apátok kötelezően felvett neve Nagy Senki. Ezzel jelzik formálisan, hogy a világi értékek és kötelékek számukra közömbösek. Ő a XXIV. apát a kolostor felszentelése óta. Gyerekkori nevét csak a család tudja, de ők sem ejtik ki.

Nargile egyik testvére. Nem uralkodónak vagy politikusnak nevelték. Tulajdonképpen egy agresszív katona lenne, de a család érdeke szerint teológiai vonalra került. Az apátság jó anyagi hátteret ad neki karrierista jellemének kiteljesítéséhez. Régen túlhaladta már a püspöki szintet, így tagja a püspöki szinódusnak. Földanya Titokzatos Karjának 12 tagú vezetőségében is benne van. Ez nem köztudott, mivel a társaság titkos. Elvárt feladata hercegi családja érdekeinek képviselete és szolgálata. Közvetlen feladata a kolostor irányítása. Szenvedélye a vallási karrier. Kockázatvállaló a természete. Igen művelt, kitartó. Higgadtan veszi tudomásul, hogy a hercegség örökléséből kizárták.

A szerzeteseket lenézi, és keményen kézben tartja. De nem ellenséges velük, érdekeiket messzemenően figyelembe veszi, illetve képviseli. Külön tornya van a kolostorban, ahol mérsékelt kényelemben él. Majdnem minden luxust mellőz, de azért a megszokott minőségről – például a bútorozásban – nem mond le. A kolostori regulát szigorúan megtartja és megtartatja. Tudja, hogy a szerzetesek között más hercegi család ügynökei is előfordulnak, ezeket figyelteti és manipulálja. A ceremóniákat nagy pompával végezteti el. Az adót és dézsmát pontosan beszedeti, és számon tartja a felhasználását. A politikai életet éles szemmel figyeli, szükség esetén családja érdekében jár el. Gondolkodásmódja szuverén, de az egyházi hierarchia köti, világi hatalmának nincsenek eszközei. Ugyanis a kolostorhoz tartozó ezredet Nargile már régen elvezérelte. De ez még változhat. Senki nem érhető el a zarándokok számára. Előírás szerint végzi szakrális, tudományos, vezetői és szerzetesi tevékenységét. A napi közös istentiszteletet mindig ő vezeti, általában ekkor láthatják közvetlenül a zarándokok.

Szokásait elsősorban a kolostori regula korlátozza. Másodsorban hercegi neveltetése. Harmadsorban a kötelező papi rituálék. Apátként zászlósúr is, de az ezredét apránként elvitték a különböző harcterekre. Mint már említettem.

Legkisebb királyfi. Majdnem: kapott feladatot és címet, nem kell csavarogva fölépítenie az egzisztenciáját. Udvari neveltetése a kamaszkorral véget ért. Papi szemináriumba küldték, és annak elvégzése után elindult a szamárlétrán fölfelé. Miután bizonyította rátermettségét, Nargile megszerezte számára a Kis Téli Zöld kolostor apáti címét.

Püspöksüvege stilizált tölgyfa-koszorú, hosszú botján télizöld virág és inda, palástja szegélyén végtelen fonat, püspöki gyűrűjében cseresznyevirág. Hátasa vagy patel-muflon, vagy zsirodil – az alkalomtól függően. Ceremóniákon napernyőt tartanak föléje, jelezve hatalmát és származását.

Sebesülése után állandóan álarcot hord. Ünnepi eseményeken féldrágakövekkel kirakottat, egyébként csillogó kék-zöld csíkos bőr maszkkal takarja szétroncsolt arcát. Az álarcok egész fejét takarják, csak a szeme, füle, szája és álla látható. Nagyon bizalmas embereinek és a szerzeteseknek mutatkozik álarc nélkül. A szerzetesek szolidaritásból álarcot kezdenek hordani. Csoportjaik szerint különböző stilizált állatfejeket utánzó maszkokat készítenek. A zarándokok búcsúajándékként selyemálarcot kapnak. Ez csak a szemet és orrot takarja, mint Zorrónak. Sötétzöld.

Papi rendek és egyéb vallási intézmények

A vidéki alattvalók tanulatlanságuk és magárahagyottságuk következtében babonákban, természeti jelenségek és az ősök tiszteletében élik ki transzcendentális vágyaikat. Papjaik, varázslóik nincsenek, a családfők és őstehetségek vezetik a hitéletet és a ceremóniákat. Ünnepeik évszakokhoz, illetve az emberi élet változásaihoz csatlakoznak. Ezek az ünnepek a közösség anyagi helyzetét tükrözően lehetnek egyszerűek vagy pazarlók, de mindenki személyesen és mély átéléssel vesz részt bennük. A „tudósok” jövőt és szerencsét mondanak, oldanak és kötnek, rontanak és gyógyítanak. Legtöbbjükről nem lehet biztosan megmondani, hogy elmebeteg vagy szélhámos? De kis százalékban előfordul közöttük igazi tudós, boszorkány és látó ember.

Városokban – és különösen a nagyvárosokban – a hitélet bürokratizálódott és kommercializálódott. Kialakult a hivatásos papság. Minden istennek, rítusnak saját hierarchikus papsága van törvénnyel, regulával, adóval és naptárral. Rengeteg az ünnep, templom, felvonulás, emlékmű. Ezek (általában) díszítik a várost, élvezetessé teszik az életet. A nép a szertartásokon inkább szórakozásból, mint lelki szükségletből vesz részt. Azonban háború, ragály vagy elemi csapások alkalmából hisztérikusan kitör a vallásosság. Természetesen a városokban is vannak mélyen hívő és vallásos emberek, akik a hivatalos ünneplések mellett saját kuckójukban – néha titokban – imádják istenüket. Az uralkodók és főnemesek a vallást eszköznek tartják, és próbálják a papságot zsebre tenni. Közben saját titkos isteneiket imádják, és családi rítusokat végeznek.

Fohászok bárhol mondhatók és bármikor: reggel, este, étkezésnél, indulásnál, munkakezdésnél. Rövidek és szövegüket lehet változtatni. Imák ceremoniálisabbak, helyhez és alkalomhoz kötöttek. Kérő, dicsérő, átok és hálaadó imák vannak jellemzően. Áldozatok nem drágák általában. Virágáldozatot vízbe szokás dobni, ételáldozatot oltárra helyezik, de aztán visszaveszik és közösen megeszik. Tűzáldozatot a sötétség ellen szokás gyújtani akár lakásban, akár valami kiemelkedő helyen. Víz és italáldozatot mezőgazdasági munkánál mutatnak be: egy csöppnyit kiloccsantanak, a többit megisszák. Ünnepeket kisebb körök tartanak életesemények, helyi évfordulók vagy sikerek fényének emelésére. Fesztiválokat viszont városi vagy országos szinten rendezik, politikai és harci események, vallási és évszakos ünnepek elvégeztetésekor.

A törpék, orkok, elfek, mungekárok és egyéb fajok teremtő istenüket (vagy isteneiket), azok angyalait, őseiket és hőseiket imádják. Kalandozásaik során megismerték az emberek isteneit. Azokat is tisztelik, de csak biztos-ami-biztos alapon. Különös, néha borzasztó rituáléjuk van, de szerencsére ezt titokban gyakorolják: idegenek csak ételként vehetnek részt rajta.

A papi rendek számolatlanok, de a püspöki szint jelentős. Püspöknek hatalma van a nép és az alsóbb szintű teológusok fölött. A püspöki cím felett egyenlőség van, a rang csak az istenhez való közelséget (és varázshatalmat) mutatja.

Püspöknek hatalmi jelvényei: a bot (aminek a felső végén a szférájára utaló faragás van), szép süveg, palást (színe istenéé), (istene szimbólumát ábrázoló) mellmedál lánccal, gyűrű. Valamint a székesegyház és a palota. Utóbbi lehet egyben kolostor és erőd is. A püspök nem csak vallási, hanem katonai vezető is.

A püspöki szinódus tagja lesz minden isten minden (legalább) püspöke alanyi jogon. A szinódust közvetlenül és feltétlenül szolgálja az inkvizíció. Feladata a hit és tanítás tisztaságának védelme, egyensúly fenntartása, a szinódus határozatainak végrehajtatása. Inkvizítorok jól képzett, jó képességű és hűségüket már bizonyított papok.

Papi rendeken kívül vannak még a szerzetesek, remeték, vajákosok, táltosok, boszorkányok és boszorkányvadászok.

Minden isteni kör teológusainak megvan a saját vezetősége magas rangú és nagyhatalmú papokból. Ezek száma zárt, bejutni nehéz közéjük. Nem csak az érdem szükséges a bejutáshoz, hanem ármánykodás és erőszak is. A bennlevőknek pedig nagyon kell kapaszkodniuk és taposniuk, mert sokan pályáznak a helyükre.

Egyes egyházak liturgikus színei eltérnek egymástól az isten színét variálva. Vannak köznapi, ünnepi és kiemelt eseményhez kapcsolódó színek.

A liturgia folyamatos gyakorlása a székesegyházak és kolostorok feladata. Innen szűrődik ki a nép mindennapjaiba.

Vannak tiltott istenek, területenként változóan, és vannak tiltott rituálék általánosan. Ezeket régebben valamelyik nagy szent vezette be (például Káin), aki később átkozottnak bizonyult.

Földanya

Földanya, a Ragyogó: természet és termékenység, egészség, szerencse ügyében fordulnak hozzá. Színe a zöld, jele a cseresznyevirág, öreg fáknál tisztelik. Nagy szentje Amol, sarjeraok az angyalai. Felelős a téli hómennyiségért, mivel minél alaposabban rázza ki a dunnáját, annál több hó hullik a földre. Tavasszal megáldja a zöldellő mezőket azáltal, hogy végighalad a földeken és réteken, így a nedv a növényekbe áramlik, és a természet felébred. Számos népi kézművességet tanított az embereknek, mint a kertészkedést vagy a konyhaművészetet. Arról is szól a mese, hogy süteményt, virágot, gyümölcsöt ajándékoz, és különösen nőknek és lányoknak segít, „jó évet” kíván nekik, valamint egészségessé és termékennyé teszi őket. Ő hozza - vagy küldi gólyával - a gyerekeket. Ő a földben rejlő kincsek úrnője is.

A „tizenkét éj” idején, amikor is a házimunkát pihentetni kell, állítólag a földfelszínre jön, hogy utánajárjon, ki volt az adott évben szorgalmas, és ki lusta. Ennek megfelelően osztja ki a következő évi szerencsét. Az emberek lelkületét is próbára teszi: idős, gyámoltalan asszonyként ételért és hajlékért könyörög. Azokat, akik segítenek neki, bőségesen megjutalmazza, azonban akik fukarságból elutasítják, megbünteti.

Részlet az Örök Tavasz litániából: Ragyogó a Földanya. Föld alatt pedig nem a talpunk által megtapasztalt létsík túlsó oldalán elhelyezkedő végtelen féltér anyagát értjük, hanem azt a szerves és szervetlen dolgok létközösségét, mely feltétele és lehetősége megvalósulásunknak. Földanya nem nő vagy férfi, hanem isteni létrend.

Másik részlet az Örök Tavasz litániából: Amikor a nagy eső megáztatta a kiégett délutáni földet, annak mélyéről fölsarjadt a Világerdő, melyet ma Ragyogónak hívunk. Ragyogó volt a mindenség, s ahogy föleszmélt, asszonyi alakot öltött, hogy bejárhassa önmagát.

Amol

A hajdan volt (majdan lesz) idők egyik neves druidája. Nem pofozkodó harcos papként járja a földet, hanem türelmes imádkozással, folyamatos természetfigyeléssel és statisztikus metodikával regisztrált permanens experimentátióval keresi az 1 választ a minden kérdésre. Tudása akkorára nőtt, hogy mágia nélkül nem is tud hatni, és Földanya kegyelme éggel Egyenlő Nagy Szentté emelte.

Égig Érő Fa az élet tombolása. Több helyen is benyomul a létsíkunkra, ezeket a helyeket védi Amol sűrű erdőkkel. Az erdők rejtekét sarjeraokkal őrizteti, akik tavírokat pásztorolnak és nagyokat bírnak pofozni. A határterületen csak az elrévült remetéket, erdei elfeket, orkokat és a mungekárokat tűrik meg.

Sehonnai Vén

Sehonnai Vén vagy Öreg a halál, elmúlás és az idő felelőse. Fekete a színe, homokóra a jele, szarkofág alakú oltáron áldoznak neki. Nagy démonai a Sólyomdémonk (sólyomfejű lamasszúk).

Földrengető vagy Kormos a kövek, bányák, ércek és építmények tudója. Barna a színe, üllő az oltára. Leonardo Akadémián és a Harcművészeti Egyetemeken képezik tovább magukat a hívei.

Kis Világvigyázó vagy Napkirály a városi élet, rend és fegyelem vigyázója. Fehér a színe, szárnyas toronyban egy obeliszk oltára. Tornyaiból napszakonként hangos zenés áhítattal tisztelik. Az egyik hold róla van elnevezve.

Kalmár vagy Kapzsi a bürokraták és kereskedők tiszteletének örvend leginkább. Sárga a színe, pénz a jele. ParaCelsus Alapítványban képzik magukat a hívei pénzügyekben, alkímiában, mágiában.

Van még több imádott isten is, de ezeket csak felsorolom: Tűzkirály, a Rettenetes vagy Egetverő; Szélkirálynő, a Szépséges vagy Széltoló.

Legyek Ura

Rontót, a Legyek Urát igyekszik mindenki távol tartani. Rovarokat, rendetlenséget és bajt hoz vagy visz, amerre jár. Színe a lila, jele a cserebogár. Labirintusban van az oltára.

Vízanya

Félelmetes Vízanya az asztrológusok tanítója, alsó és felső vizek létesítője, a vizek körforgásának felügyelője. Színe gyöngyházfényű, jele a hal, oltára sárkánytrón. Nem kell túlságosan elmélyedni a történetében, de Ragyogóval együtt alkották az élő természetet. Nyilván nem látni, de a tenger alatt van valami palotája. Neki szolgál a tengeri kígyó, sokfejű sárkány, skorpió ember, tritonok, szirének. Thetiszről és Tiamatról kell a mintát levenni, ha a történet sodrába kerül. A ködszerzetek és felhősárkányok nagyon és kizárólagosan tisztelik.

Bakos

Bakos - az Őrjöngő - a paraszti munkát és az élelmiszertartósítást oktatja. Érzelmek, mámor, öröm és dühöngés, de leginkább a bosszúállás ura. Jele kecskeszarv, oltára lugasban van. Dionüszosz a mintája. Nagy szentjei Dom Perignon, Gambrinus és Martini Nem Rázva. Különösen a kecskeemberek, kentaurok tisztelik. Nagy démonai a minotauruszok.

Remeték

Leginkább pucéran futkároznak. Legföljebb rongyokban. Mindenféle vacakjuk lehet, de ételhordót, botot, nyakláncot és kéregető tányért jellemzően tartanak. Koszosak, soványak, ápolatlanok, hajukat-szakállukat-körmüket nem vágatják. Ugyanakkor testüket  festik, legalább a homlokukat. Szemükben látszik a megszállottság őrült fénye. Hülyén viselkednek, hülye performanszokat tartanak, szeretnek részt venni hülye találkozón vagy értelmetlen zarándoklaton. A kapzsik városokban élősködnek, az aszkéták erdőkben vagy hegyekben halnak csendben éhen. Két remete nem fér meg sokáig egy helyen. Több remete sem fér meg sokáig egy helyen. Látványosan összeverekednek hamarosan, és ezen jót lehet röhögni. Agyonveretés esetén ünnepélyes és ingyenes temetés jár az áldozatnak. Mindezek következtében – a papok kivételével – a nép tiszteli őket. Kapnak néha rendszeresen ajándékot, kaját. Tanácsot kérnek tőlük; adnak is, de annak nincs sok haszna, mert általában érthetetlen. Nemesek udvarában szívesen látják őket addig, míg el nem szemtelenednek. Szentelt helyeken csak akkor maradhatnak, ha megfürdenek és hajat mosnak. Ezért látni kevés remetét kolostorok vagy templomok környékén.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://karasz.blog.hu/api/trackback/id/tr368489624

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása