Eltévedve a jó és a rossz kertjében.

2018-03-13 di LEM ák

2018/03/13. - írta: Kárász

Lem írásai közül először a Visszatéréssel találkoztam. A könyv nagyon megfogott. Formailag teljesen megfelel a scifi zsánernek, gonosz zöldbőrűek és űrháború nélkül. Először itt olvastam a memória kristályról és a tenyérben elférő számítógépről. Azóta megvalósultak, mai nevük pendrájv és okostelefon.

Következő könyve nálam a Solaris volt. Nem csak nekem jött be: kétszer is megfilmesítették. Először Tarkovszkij. Lem nem volt a filmesítéssel megelégedve. Aztán jött a holivúdi megfilmesítés. Lem azt mondta ezután, hogy inkább Tarkovszkij. (Lem elég kacifántos alak, de ezért szeretjük.) Solaris könyv tömeges sikert aratott. Például létrejött az azonos nevű instrumentális zenét játszó magyar zenekar, amelyik ma is világhírű (nem a neve miatt).

Falni kezdtem a Lem könyveket. Csak a Kiberiádára és Pirx kadét kalandjaira emlékszem.

Galaktikában megjelent vele egy hosszú interjú. Ott is csillogtatta szarkazmusát, valamint használható írói módszereket adott, jósolt, véleményezett. Például megjósolta az ezredfordulóra a személyes és nem helyhez kötött telefont. Nem tudtam elképzelni: akkor vezették be Magyarországon a tárcsázható interurbán hívásokat, és telefon is alig volt. Sorban álltak a népek a telefonfülkénél, ha egyáltalán volt ilyen a faluban. Egyik képregényemben lerajzoltam a cirkáló huszár határőröket, akiknek a nyeregtáskájából kiállt egy tárcsás telefonkészülék. Azóta már megjelent a mobil, majd az okos telefon. (Utóbit nem szeretem, nem mert okosabb lenne nálam. Csak nem szeretem. Van mobilom, van netbookom. Mindkettő funkcionális a maga nevében. Az egybe szerkesztett kütyük veszítenek a használhatóságukból. Lásd a vadászszék-sétapálca kombinációt. A járást nem segíti, az ülés kényelmetlen rajta.)

Ezek után érthető, hogy lecsaptam Lem könyvére, amikor megjelent a könyvtár „újdonságok” polcán.

Stanislaw Lem

DiLEMák

írások a 21. századból

Budapest Typotex 2005

ISBN 963-9548-45-6

A könyv sorozat része, sajtóban megjelent írásainak válogatása. Tüskés modorában kioszt szinte mindenkit. Elárulja, hogy:

  • nem demokrata,
  • utálja a lefelé igazodást,
  • utálja a stílustalan kínai ruhás öltözködést,
  • utálja a Nagy Testvért,
  • utálja a zöldeket,
  • legjobban utálja Harry Pottert.
  • Nem érti a művészet agóniáját. Utóbbit én sem értem, nem is veszek részt benne.

Kiderül, hogy beszél angolul, németül és franciául. Nyilván az orosszal sem lehet baja, de orosz nyelvtudását a történelmi utálat miatt nem fitogtatja. (Lengyelekben van történelmi utálat a németek iránt is, mégsem tagadja, hogy olvas és beszél németül. Ki érti ezt?)

Tévét következetesen utálja. Nem érti: hogyan hallgathatják a népek a tévé képernyőjének másik oldalán ülőket, mikor azok se nem okosabbak, se nem jobban értesültek?

Ennyi negatívság után nem fogom a sorozat többi darabját kikölcsönözni.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://karasz.blog.hu/api/trackback/id/tr1213737378

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása