Eltévedve a jó és a rossz kertjében.

2020-02-12 Perikópa

2020/02/13. - írta: Kárász

A történet jelenetekből áll. 

Tévésorozat forgatókönyvét írom. Tudom, hogy se tévé se sorozat nincs sehol, de a történetet akkor is tévésorozat szabályai szerint írom, mert a könyv által elért nép száma ezrede a film által elért nép számának, és milliomod része a tévésorozat nézőszámának. Ennek az oka a tévésorozatok célszerű szerkezete, feszes cselekvésvezetése a regények ósdi szerkezetével szemben. Na ugye!

Tévésorozat írásáról Krigler Gábor írt nagyon hasznos könyvet, áldja meg az Isten őt!    ISBN 963 05 8120 5

A jelenet ellenőrző listájához kitűnő a perikópa ismerete. Perikópákból áll az Evangéliumok történeteinek leírása. Perikópa például a Kánai menyegző Jn 2,1 - 12.

A perikópa részei:

1) Valahol - 2) valakik vannak. 3) Valaki odaérkezik. 4) Konfliktus 5) Megoldás, esetleg tanulság.

Megírom a jelenetet a perikópa felépítése szerint, majd elemezni kezdem, hogy megvan-e a perikópa minden eleme? 

1) Hol történik az eset? Ha már korábban volt itt történés, elég csak a nevét említeni, egyébként részletesen le kell írni az országot, várost, utcát, házat, szobát, stb. 

2) Kik vannak jelen és mit csinálnak? Ez látszólag elintézhető 1 mondattal. De ha valaki új figura a történetben, akkor szükséges részletességgel be kell mutatni. Viszont akik nem jelentős szereplők, azokra nem szabad tintát pazarolni. Esetleg oda lehet vetni, hogy 32 yeti van vele. Nevet sem szabad adni a népségben szereplőknek, mert a nyájas olvasót furdalni fogja a kíváncsiság, hogy mi lett azóta mondjuk Vágyak Titkos Útjával?

3) Ki érkezik oda? Ha már ismert szereplő, akkor megint elég 1 mondat. Ha nem: akkor részletesen be kell mutatni. És fel kell sorolni a vele érkező neves és névtelen szereplőket is, mint ahogy az előző bekezdésben leírtam.

4) Mi a konfliktus? A konfliktus nagyon sokféle lehet (szóbeli, tettleges, stb.), de legfontosabb jellemzője, hogy lennie kell! Ha nincs konfliktus, nincs értelme az egész jelenetnek, menjen a "Kill your baby" könyvtárba. Talán később föl lehet részeit használni. Konfliktus fontos feladata, hogy vigye a történetet előre, adjon új ismeretet, tartsa fönn az olvasó figyelmét (ne aludjon el a nyájas olvasó).

5) Megoldás a konfliktus eredménye: a szereplők valamiben megváltoznak, esetleg elszállítanak egyeseket a Szvetanayba. Tanulság levonását általában mellőzzük, bízzuk a nyájas olvasóra. Már amennyiben felnőtteknek készül a történet.

Forgatókönyvben technikai okokból a jelenet elejére odaírják a helyszínt, szereplőket és megvilágításra, illetve berendezésre vonatkozó jelzéseket. Én ezt használom írás közben, átalakítva. Adok címet a jelenetnek (Faültetés), megadom a helyet (Erdőmélye), felsorolom a neves és névtelen szereplőket, lényeket, kütyüket (Pericoloso, szent bhongle). Cím a keresést segíti. A hely leírásával lehet ellenőrizni a cselekvési sor helyességét. A szereplők leírásával ugyancsak logikai, statisztikai, halmaz, stb. ellenőrzéseket lehet végezni. A könyv végére szerkesztett enciklopédiához is segít a felsorolás, mert amit nem írok le részletesen, azt majd a Klopédiában leírom a jelenség fontosságával arányosan. Általában a szöveg között kéne leírni mondjuk a ködszerzeteket, de ez nagyon megtöri a mesélés ritmusát. Rövid megjegyzést lehet lap szélére vagy lap aljára is tenni. Részletes leírás helye a függelékben van. (Ha egy könyvhöz nincs függelék, akkor ponyvaregénnyel állunk szemben.) A címsorokat más színnel gépelem be, és a véglegesítés során eltávolítom, mert nagyon zavarja az átlagos olvasót. Az átlag alattit is.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://karasz.blog.hu/api/trackback/id/tr10015471868

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása