Eltévedve a jó és a rossz kertjében.

2017-10-29 Szárnyas Fejvadász 6.10.21

2017/10/29. - írta: Kárász

6.10.21

Szárnyas fejvadász 2049

Az előző film arról szólt, hogy Tyrell biorobotokat fejlesztett, pontosabban a természetes lényeket lemásolta: reprodukálta. Készített emberi másolatokat is, ezeknek egyes tulajdonságait módosította. Replikonoknak, újabban replikánsoknak nevezik ezeket a robotokat. Kifejlett emberként jönnek a világra. Más bolygók szélsőséges környezetében végzendő munkában hasznosították őket. Egyszer fellázadtak, ezért Tyrell úgy módosította őket, hogy életkoruk ne lehessen több 5 évnél. És a replikonokat kitiltották a Földről.

Az engedetlen replikánsokat le kell vadászni, erre a célra jött létre a Szárnyas Fejvadász (Blade Runner) rendőrségi egység. Egy replikáns kommandó visszatér a Földre. Deckard fejvadászt állítják rá a kiirtásukra. A kommandó Tyrellt keresi, akiben a Teremtőt tiszteli. Olyan génmódosítást kérnek, ami eltörli életük 5 éves korlátozását. Mikor megtudják, hogy ez lehetetlen, megölik Tyrellt. Deckard közben folyamatosan irtja őket, egyik összecsapásban Rachel menti meg. Deckard megállapítja, hogy Rachel is replikon. Nem végzi ki, hanem együtt elbujdosnak.

Itt ér véget az előző történet.

Időközben volt egy homályosan leírt kataklizma, minek során és következtében az ipari civilizáció kis területekre szorult vissza, a technológiában, politikában, társadalomban alapvető változások történtek.

Los Angeles és környéke jól megúszta az Áramszünetet (ahogy a kataklizmát a nép egyszerű gyermeke nevezi). A termelés fenntartására nincs elég ember, ezért a Wallace társaság átveszi és újraindítja a replikonok gyártását. Mindenhol replikonok dolgoznak, rabszolgának tekintik őket. A szökevény, régi vagy harci replikonok kiirtását is rendőrségi replikonok végzik. A főszereplő K is vadász. Munkája során olyan nyomra bukkan, hogy replikon nő szült. Ebből lesz a bonyodalom, mert ez mindent borít:

– A replikon nem robot továbbiakban, mert nem termék, hanem lelkes lény aki született és így neve is van. Ezért a replikonok forradalmának a zászlója a Gyermek.

– Az emberek félnek újabb replikon zavargástól, ezért a Gyermek hírének az elfojtásában érdekeltek.

– Wallace cég termelési érdeke, hogy a dolgozók ne szaporodás, hanem gyártás útján keletkezzenek.

A Gyermek kereséséről szól a film.

A film egy disztópia (kellemetlen utópia). Köztudottan jelentős részét Budapesten forgatták. A képek film noir módban vannak fényképezve. Az egyes történeti ívek tónusa jellemzően változó. Az urbán helyszínek mészárszéki megvilágításban vannak, Las Vegas szépia tónusú, a kitaszítottak vidéke rozsdás, Wallace helyszín arany és fekete.

A berendezés, öltöztetés és technikai tervezés (concept art) nem kiugró, de jó. Nem vonja el a figyelmet a színészi játékról. Azért K kaphatott volna különb ruhát, egész történet alatt (leszámítva a kötelező és felesleges szexet) végig egy kopott irhakabátban párolgott.

A zene óriási! Hans Zimmer nem is tud rossz filmzenét komponálni. Talán akkor, ha nagyon akarja.

Amy Farrah Fowler tűéles elemzése szerint a film alapötlete több helyen is sántít. Ha a replikonok klónozva vannak, nincs a DNS állományukban különbség. Ha Wallace nem akarja, hogy a replikonok szaporodjanak, a génmanipulálás során terméketlenné teheti őket. Vagy a gyártás során kiszelektálhatja a nőket.

A történet Capek R.U.R. című regényének az újragondolása, amiben a robotok (klónozott emberek, nem gépek vagy androidok) fellázadnak, és a feszültséget egy robotgyermek megszületése oldja fel.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://karasz.blog.hu/api/trackback/id/tr9113114856

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása